pijl
  1. Je bent nu hier:
  2. Home
  3. /
  4. De Stichting
  5. /
  6. vertrouwenspersoon

Vertrouwenspersoon

Soms gebeuren er dingen tussen mensen waar iemand van schrikt, of wat gewoon niet goed is. Pestgedrag bijvoorbeeld, of intimidatie. Of iemand kleineren. Grensoverschrijdend gedrag kan je dat noemen. Dan is het belangrijk dat je er met iemand over kan praten om te onderzoeken hoe je daarop wil reageren. Is het voor jou belangrijk genoeg om het te melden en bij wie dan? Of om er een gesprek over te voeren met die persoon, of met iemand anders? Zijn er andere mensen bij betrokken? Wie mag het weten en wie beslist niet?

Voor al dit soort vragen kan je bij mij terecht als vertrouwenspersoon van Schipper mag ik ook eens varen?

 

Wie ben je en wat doet een vertrouwenspersoon?

Eerst iets over mijzelf. Ik ben ruim 66 jaar, woon in Zwolle, heb twee volwassen zoons en ben ook oma. Mijn man is overleden.

Mijn werk-achtergrond is jurist. Ik ben 16 jaar rechter geweest, maar dat (mooie!) werk heb ik losgelaten omdat ik nóg liever mediator (conflictbemiddelaar) was. Mijn specialismen waren familieconflicten, scheidingen en arbeidsconflicten. Ook dat werk heb ik, als zelfstandig ondernemer, zo’n 16 jaar gedaan. Ik ben ook heel vaak voorzitter van diverse klachten- en bezwarencommissies geweest. Al met al heb ik zo’n 35 jaar ervaring met conflicten, vanuit verschillende rollen.

Daarnaast ben ik ook docent/trainer in allerlei communicatievaardigheden. Ik wil graag mensen laten ervaren hoe ze kunnen voorkomen dat ze in allerlei gedoe of nare conflicten verzeild raken. En als het toch gebeurt, hoe je het dan zo prettig mogelijk weer oplost, zonder dat de relatie erg beschadigd wordt. Samen weer dóór kunnen, daar ga ik voor!

En wie ben je als persoon dan?

Ik denk dat veel mensen mij eigenlijk wel aardig vinden, haha. Ik luister graag naar anderen, ben geïnteresseerd in wat voor iemand anders belangrijk is en ik mag daar ook wel graag wat vragen over stellen. Soms wordt dat als kritisch ervaren, maar zo bedoel ik het zelf bijna nooit.
Ik ben meer een denker dan een doener. En niet heel praktisch met mijn handen, maar wel goed in het verzinnen van praktische oplossingen voor problemen tussen mensen. 

Wat doet een vertrouwenspersoon?

Soms gebeuren er dingen tussen mensen waar iemand van schrikt, of wat gewoon niet goed is. Pestgedrag bijvoorbeeld, of intimidatie. Of iemand kleineren. Grensoverschrijdend gedrag kan je dat noemen. Dan is het belangrijk dat je er met iemand over kan praten om te onderzoeken hoe je daarop wil reageren. Is het voor jou belangrijk genoeg om het te melden en bij wie dan? Of om er een gesprek over te voeren met die persoon, of met iemand anders? Zijn er andere mensen bij betrokken? Wie mag het weten en wie beslist niet?

Voor al dit soort vragen kan je bij mij terecht als vertrouwenspersoon van Schipper mag ik ook eens varen? Dat doe ik dan als vrijwilliger, dus ik word er niet voor betaald. Ik zit niet in het bestuur, maar ik ken de bestuursleden wel. Met het bestuur heb ik afgesproken dat wat ik te horen krijg bij een melding, niet aan hun doorvertel, tenzij de melder én degene over wie de melding gaat dat zelf kiezen. Elk gesprek met mij is dus echt vertrouwelijk. Ik begin met luisteren en vragen stellen. En weer goed luisteren. Soms kan ik informatie geven over wat er wel of niet mogelijk is, maar ik zal niet snel een advies geven.

Ik ben daarbij onafhankelijk en onpartijdig, net zoals ik altijd was als rechter en als mediator. Ik kan niet vaststellen wat ‘de waarheid’ is en ik doe ook geen eigen feitenonderzoek naar wat zich al dan niet heeft voorgedaan.
Een vertrouwenspersoon beslist namelijk zelf niks. Ik heb dan ook nooit vooraf een oordeel over wat er is gebeurd of juist niet is gebeurd. Als vertrouwenspersoon sta ik wel naast de melder om het de melder mogelijk te maken te beslissen hoe met de situatie om te gaan.

Daarom wil ik graag vragen kunnen stellen als iemand zich bij mij meldt over een ongemakkelijke of zelfs akelige situatie. Wat is er volgens jou precies gebeurd? Wat maakt dat dit je zo raakt? Wat zou je willen dat er nu verder gebeurt?
Dit soort vragen zijn bedoeld zodat de melder zelf tot een besluit kan komen over hoe het verder gaat.

Hoe gaat dat dan verder?

Dat is aan de melder om te besluiten, niet aan mij. Wel kan ik de verschillende mogelijkheden op een rijtje zetten. Dat zal per soort melding anders zijn.

Voor mij is wel altijd van belang dat degene over wie de melding wordt gedaan zelf ook gelegenheid krijgt om zijn of haar kant van het verhaal te vertellen: hoor en wederhoor. Heel vaak blijkt dat het al heel erg helpt om samen goed naar elkaar te luisteren zodat je begrijpt hoe de ander de situatie heeft ervaren.

Hoe kan ik je bereiken?

Het gemakkelijkst is dat per e-mail: we@evertsmediation.nl

Ik lees mijn mail heel vaak en zal altijd zo snel mogelijk reageren. Meestal om een afspraak te maken, zodat we in rust en vertrouwen met elkaar kunnen praten en overleggen.